Digitaliseringen fortsätter och kommer så att göra länge till. Idag finns det ett allt större utbud av olika medier och trenderna ser likadana ut i stora delar av världen. Störst digitalisering sker ju dock i västvärlden och vi tänkte här kort nämna Sverige och Norge.
Papperstidningar i Sverige och Norge
Största tappet från vanliga fysiska tidningar till digitala medier skedde för några år sedan. På senaste tiden har vi ibland haft år i stort sett utan tillbakagång. Även om det sett över flera år alltid går tillbaka i förmån för digitaliseringen. Detta ser likadant ut i Sverige som i Norge.
Då vi ofta har ett litet fokus på hälsa och träning tar vi ett exempel därifrån. Tidigare fanns det ett dussintal träningstidningar i Sverige och Norge. Idag har de krymp till ett fåtal och istället ersatts av webbsajter i olika slag. Dels finns det de stora sajterna som detta exempel från Sverige: Tyngre och mindre nischade sajter som denna från Norge: vektvest.com. Fördelen med webbaserat innehåll är låga kostnader, stor räckvidd samt hög potential.
Tidningsindustrin i siffror
- Branschen i Sverige omsatte 6,5 miljarder under 2020, detta är en minskning med 8% jämfört med året innan.
- Förra året var ett trendbrott där läsarintäkterna ej minskade, vilket de gjort i många år.
- Ett normalt svenskt hushåll lägger i medeltal 730 kronor på tidskrifter och liknande.
- Det är cirka 4200 anställda i branschen varav cirka 57% är journalister.
Framtiden
Som vi redan nämnt kommer digitaliseringen att fortsätta framöver. Men vi spår att det kommer stabiliseras mer och mer för tidningsindustrin. Det kommer alltid att finnas ett behov och en längtan efter fysiska produkter. Varje generation kommer troligtvis att läsa mindre mängd fysiska tidningar, men det kommer aldrig att gå ner till noll. Det viktiga för branschen är att ställa om och kunna erbjuda läsare både en digital och en fysisk upplevelse.